Alustage ostude tegemist juba kodus. Kui te poetuurilt tulles ei soovi taaskord nentida: „Ma justkui ei ostnud midagi erilist, vaid vajalikke asju, kuid olen nii palju kulutanud!”, siis alustage ostude tegemist enne kodust lahkumist. Kui teate, milliseid toiduaineid on teil veel majapidamises alles, tehke selgeks, mida osta tarvis ning koostage ka täpne ostunimekiri, siis on poes käimine sihipärane ja mõistlik.
Koostage menüü. Kui plaanida menüü nädalaks ette, on kergem koostada vajalike toiduainete nimekirja ja oste teha. Enamiku inimeste jaoks on nädalamenüü tõeline väljakutse, sest ei suudeta välja mõelda isegi seda, mida täna õhtul perele pakkuda, saati siis veel koostada menüü terveks nädalaks. Kui te pole varem kunagi seda teinud, sättige kõigepealt kokku päevamenüü ja seejärel mõne päeva menüü. See on eriti tõhus vahend toidujäätmete osas, kuna järgmise päeva toiduvalmistamisel saab teadlikult kasutada eelmise päeva võimalikke toidujääke.
Ostunimekirja koostamist ärge jätke samuti viimasele minutile, koostage seegi terveks nädalaks ning vaadake enne poodi minekut üle. Näiteks kui kinnitada ostunimekiri külmkapi külge või panna see mujale nähtavasse kohta, saab sinna vajadusel veel midagi lisada. Nii on teilon olemas täpne ülevaade, missugusi toiduaineid oleks tarvis juurde osta.
Pange rahalised piirid paika. Pärast ostunimekirja tegemist on lihtne arvutada kavandatud toodete jaoks vajaminev ligikaudne summa ja panna näiteks paika, et täna te üle 15 euro ei kuluta. See aitab võidelda spontaansete ostude ja uitmõtete vastu. Võib-olla on teil isegi eraldi poes käimiseks mõeldud kaart, millel on piiratud kogus raha, mille võite kavandatud ostudele kulutada. Kui ostate ühel nädalal rohkem, piirab see teie võimalusi järgmisel nädalal oste teha.
Poes käimise sagedus ja ajaline piirang. Soovitatav on käia poes kord nädalas ja osta tooteid, mille nädala jooksul ka ära tarvitate ning mille säilivusaeg pole pikk. Mida sagedamini poes käia, seda tõenäolisemalt kulutate rohkem ja ostate enam ettekavatsematuid kaupu.
Poes käimine on ülesanne, mitte lõbu. Võtke seda kui igapäevast ülesannet ja ärge käige poes lõbu pärast. Mida rohkem riiulite vahel lihtsalt niisama ringi uidata, seda tõenäolisemalt „valite” ettekavatsematuid kaupu. Pärast poodi sisenemist liikuge eesmärgipäraselt vastavalt kokku pandud planeeritud ostunimekirjale.
Võrrelge hindu. Üks põhilistest kokkuhoidmismeetoditest on hindade võrdlemine. Kõigepealt võrrelge erinevate tootjate samade toodete hindu, näiteks või hindu. Soovitatav on võrrelda 1 kg toote hinda, mitte ühe ühiku (paki) hinda, kuna ühes võipakis võib olla 180 g ja teises 200 g võid. Loomulikult tuleks arvestada ka toote kvaliteediga. Teine võimalus on võrrelda erinevates poodides või isegi erinevates müügikohtades leiduva sama toote hinda. See ei tähenda, et peaksite ühe päeva jooksul kõik poed läbi käima. Olge lihtsalt poes käimise ajal tähelepanelik. Lõpuks muutute kampaaniate ja allahindluste suhtes kriitilisemaks ja teile jääb kergemini meelde, kus millised tooted odavamad on.
Sööge enne poodi minekutkõht täis. Näljane inimene arvab, et ta sööb rohkem ja et tal on kodus paljud tooted otsa saanud. Teisisõnu ei tohiks unustada lihtsat reeglit, et silmadega süüakse tihti rohkem, kui päriselt ka kõhtu mahub. Lisaks on näljasena raskem vastu panna sellele, kui tunnete poes valmistoidu, näiteks värskete saiakeste lõhna.
Arvestageturundusnippe. Kui satute turundusnippide lõksu, pole vajalike kaupade ostunimekirjast midagi kasu. Kas olete märganud, et tavaliselt on vajalikud tooted (piim, leib, liha jne) paigutatud poe tagaossa? Seda meetodit kasutatakse selleks, et meelitada teid läbi poe jalutamisel ebavajalikke kaubaartikleid ostma. Tavaliselt on kõige kallimad tooted need, mis on riiulitel paigutatud silmade kõrgusele, seega võtke aega ja vaadake neid tooteid, mis on kõrgemal või madalamal. Kampaaniaid ja allahindlusi puudutav kiiskav teave torkab silma ja põhjustab paljudel juhtudel ettekavatsematuid oste. Loomulikult tuleks allahindlustest kasu lõigata, kuid vaid siis, kui kaupa on tõesti vaja.
Tehke toiduostud üksi, mitte laste ja sõpradega. Lastel tekivad teatavasti kiusatused kergemini kui täiskasvanutel, nii peab iga turundusspetsialist neid kõige olulisemaks turusegmendiks. Põnnid ei osta aga vaid limonaadi ja krõpse, vaid neil on ka mõju vanematele, suurendades nende ostukorvis ettekavatsematute kaubaartiklite arvu. Lapsed on peamine põhjus, miks supermarketid loovad sellise keskkonna, mis suurendab laste nõudlust kindla toote järele. On tõestatud, et lastel on emale suurem mõju kui isale ning et tüdrukud suudavad vanemaid kergemini veenda kui poisid. Veelgi enam – on andmeid selle kohta, et 5–8-aastastel lastel on vanematele kõige suurem mõju. Seega kui teil on selleealisi lapsi, jätke nad poodi minnes koju. Lisaks ärge leppige sõpradega kokku, et jalutate nendega poes ringi või saate seal kokku. Nii veedate supermarketis vähem aega ja teil pole nii suurt kiusatust osta ettekavatsematut kooki, mida teie sõber väga soovitab, või kallimat jogurtit, mida sõber peab väga tervislikuks toiduaineks.